علمی و قرانی
مطالب قرانی

شیمی در قران قران وزنتیک قران وگیاه شناسی قران وعلم دریاها قران وجهان شناسی قران وزمین شناسی قرآن و باران اشاره ی قرآن به انبساط جهان علم ریاضی در قران علم فیزیک در قران مقدمه به وبلاگ خودتان خوش امدید


اشاره ی قرآن به انبساط جهان

ما آسمان را با قدرت خود برافراشتیم و آن را وسعت می دهیم

سوره ی ذاریات آیه 47

کلمه ی آسمان که در این آیه آمده در جاهای مختف قرآن به معنی فضا و جهان است.به عبارت دیگر قرآن آشکار می کند که این جهان انبساط پیدا می کند یعنی بزرگ می شود امروزه علم نیز به این موضوع اشاره نموده است.

تا اوایل قرن بیستم دانشمندان عقیده داشتند که جهان تغیر نمی کند و از زمانی نا معلوم و گذشته ی خیلی دور وجود داشته است.اما مشاهدات  نتایج بدست آمده از فناوری مدرن مشخص ساخت که جهان از یک زمان مشخص شروع شده و دائما در حال بزرگ شدن است.

در اوایل قرن بیستم فیزیکدان روسی الکساندر فردرمن و اختر شناس بلژیکی جورج لمتر بصورت نظری محاسبه کردند که جهان دائما در حال حرکت کردن و بزرگ شدن است.این واقعیت در سال 1929 میلادی به وسیله ی اطلاعات قابل مشاهده اثبات شد.ادوین هابل ستاره شناس آمریکایی هنگامی که با تلسکوپ به آسمان نگاه می کرد متوجه شد که ستاره ها و کهکشان ها دائما در حرکتند و از یکدیگر دور می شوند نشان وجود جهانی که در آن همه چیز در حال بزرگشدن است.

مشاهداتی که سالها بعد انجام شد همین نقطه را نیز اثبات می کند این حقیقت زمانی در قرآن بیان شد که هیچ کس به آن آگاه نبود.

ای گروه جن و انس اگر می توانید از کرانه های آسمان و زمین به بیرون رخنه کنیدوپس رخنه کنید هر گز نمی توانید مگر با نیرویی الرحمن 33

همانطوری که در این آیه اشاره می شود برای خروج از سطح زمین و رفتن به خارج از کره ی زمین به نیروی بسیار زیادی نیاز است.سفینه های فضایی نیز انرژی بسیار زیادی برا بر خواستن از سطح زمین و خارج شدن از مدار زمین را نیاز دارند




نویسنده : خواجه علی تاریخ : شنبه 19 بهمن 1392

علم ریاضی در قران

 حقایق ساده معجزه 19

1- اولين آيه قرآن « بسم الله الرحمن الرحيم » داراي 19 حرف عربي است.

2- قرآن مجيد از 114 سوره تشكيل شده است و اين عدد به 19 قسمت است. (6× 19).

3- اولين سوره اي كه نازل شده است سوره علق (شماره96) نوزدهمين سوره از آخر قرآن است.
4- سوره علق 19 آيه دارد.

5- سوره علق 285 حرف (15× 19) دارد.

6- اولين باركه جبرئيل امين با قرآن فرود آمد 5 آيه اولي سوره علق را آورد كه شامل 19 كلمه است.

7- اين 19 كلمه ، 76 حرف (4× 19) دارد.




ادامه مطلب...
نویسنده : خواجه علی تاریخ : سه شنبه 15 بهمن 1392

علم فیزیک در قران

 1- خلق جهان

خلق جهان بدین ترتیب در قرآن کریم بیان می شود: (سوره انعام : 101)

 بَدِیعُ السّمواتِ وَ الاَرض....

اوست پدیدآورنده آسمانها و زمین....

 مطلب بالا با اطلاعات علمی نوین کاملا هماهنگی دارد ، آخرین اطلاعات و کشفیات بدست آمده در زمینه فیزیک و نجوم تأیید کننده این مطلب می باشد که جهان با تمام بزرگی و قدمت فراوان از یک انفجار بزرگ به وجود آمده اند (تئوری بیگ بَنگ  big bang)

تئوری بیگ بَنگ بیان می کند که جهان از انفجار بزرگ و عظیم یک نقطه تقریبا در 15 میلیارد سال پیش به وجود آمده است. تئوری بیگ بَنگ امروزه به عنوان تنها جواب علمی پیدایش جهان در تمامی محافل علمی به کار می رود. تا قبل از انفجار بزرگ امکان وجود هیچ چیز نبوده که بتوان آن را ماده نامید وماده ، انرژی و زمان وجود نداشته اند که بتوان به وسیله فیزیک و متافیزک تجزیه و تحلیل کرد،این در فیزیک به عنوان هیچ چیز نامیده میشود، در این چنین فضایی به ناگاه ماده انرژی و زمان به وجود می آید؛ این مطلب علمی که به تازگی علم بشر به آن دست پیدا کرده است 1400 سال پیش در قرآن کریم بیان شده است.

 2- بزرگ شدن جهان

14 قرن پیش زمانی که نجوم و ستاره شناسی دارای مطالب چندانی نبود بزرگ شدن جهان و رشد آن در همه ابعاد بدین شکل در قرآن بیان می شود.

 وَالسَّماءَ بَنَینهَا بِأَ ییدٍ وَ إنَّا لَمُوسِعُونَ (سوره الذّاریات-47)

و ما آسمان را به قدرت واسعه بنا نهادیم و ما آن را یگانه وسعت بخشنده ی خلقت هستیم.

کلمه آسمان در بیشتر قسمتهای قرآن کریم به عنوان کهکشان هم مورد استفاده قرار می گیرد. در این آیه بیان می شود که کهکشانها و جهان همواره در حال بزرگ شدن و وسعت پیدا کردن می باشد، این مطلب هم در اوایل قرن20 به اثبات رسید.

در اوایل قرن 20 تنها ایده ای که در این مورد بر تمام جهان حکومت  می کرد ، نظریه بدون تغییر بودن جهان و ثابت بودن کهکشانها بود ، ولیکن هم اکنون تحقیقات علمی به کمک جدیدترین تکنولوژی های روز به این نتیجه رسیده اند که جهان دارای ابتدا و مقدمه بوده وهمواره در حالت تغییر و به سوی بزرگ شدن می باشد.

این تئوری و ایده که جهان دارای ابتدا بوده و بدون هیچ وقفه ای در حال بزرگ شدن می باشد در اوایل قرن 20 توسط دانشمند و فیزک دان روسی اَلِکساندر فِریدمَن و محقق بلژیکی گیورگ الِمِتر به صورت یک نظریه بیان شد و در سال 1929 با تحقیقات ستاره شناس آمریکایی اِدوین هابل به صورت رسمی به ثبت رسید. این ستاره شناس با مشاهده مستمر کهکشانها توسط تلسکوپ بسیار قوی، به این مطلب پی برد که ستاره ها و کهکشانها همواره از هم دور و از یکدیگر فاصله می گیرند، اگر در نظر بگیرم که کهکشانها از یکدگر به طور دائم در حال فاصله گرفتن می باشند پس جهان که از همین کهکشانها تشکیل شده مرتب در حال بزرگ شدن می باشد.

این کشف مهم در سالهای اخیر به کرات به اثبات رسیده است. جالب است که این مطلب مهم در 1400 سال پیش زمانی که مردم خورشید و ماه را به عنوان پروردگار می پرستیدند، قرآن کریم این چنین مطلبی را بیان می کند البته آن هم نه برای مردم آن زمان بلکه برای ما، تا این گونه مسائل یکی از میلیاردها نشانه برای پیدا کردن راه صحیح و یک تو گوشی محکم برای کسانی باشد که می گویند دین اسلام مانع از پیشرفت بشریت حتی در زمینه علمی است.




ادامه مطلب...
نویسنده : خواجه علی تاریخ : سه شنبه 15 بهمن 1392

مقدمه

نگرشها به آیات علمی قرآن

بیش از ده درصد آیات  قرآن اشاره به پدیده های طبیعی دارند.یک سؤال بنیادی این است که پیام این اینگونه آیات علمی برای ما چیست و چگونه باید از آنها استفاده کنیم.دراین مورد دو نظرافراطی هست والبته طیف وسیعی بین این دونظرداریم.

یک عده می گویند که قرآن شامل همه دانش هاست.درمقابل،عده دیگری می گویند که قرآن صرفاً یک کتاب هدایت است و در آن جایی برای علوم فیزیکی و طبیعی نیست.ماابتدا به تشریح این دو دیدگاه می پردازیم.

1.قرآن به عنوان منبع دانش علمی

درعصرحاضرعده زیادی را می بینیم که سغی می کنند آیات قرآن را بر پیشرفت های علمی وتکنولوژی معاصر تطبیق دهند.هدف اصلی این گروه این است که اعجاز علمی قرآن را در حوضه علم نشان دهند،وبدین ترتیب از یک طرف به پیروان مذاهب ومسالک دیگر عظمت و یگانگی قرآن را بنمایانند واز طرف دیگر مسلمانان را به داشتن چنین کتاب گرانبهایی مفتخر سازند.امّا این دیدگاه یک دیدگاه تازه نیست و ما دانشمندان عظیم الشأنی از گذشته را می یابیم که دارای چنین دیدگاهی بوده اند.غزالی از این گروه است.او کتاب احیاء علوم الدین از اب مسعود نقل می کند که:

«اگرکسی بخواهد به علوم اولین و آخرین دست یابد در قرآن تدبّر کند.»




ادامه مطلب...
نویسنده : خواجه علی تاریخ : دو شنبه 14 بهمن 1387

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به علمی و قرانی مي باشد.